Preduzetničke priče
Sezona putovanja je počela
Dovoljan je samo letimičan pogled na Fejsbuk i Instagram pa da vam bude jasno da je sezona putovanja počela! Oni su danas merilo svega, glavni izvor informacija, najuticajniji medij i najbrža tračara. Sve više se u ponudi pojavljuju destinacije u Srbiji, jednodnevni izleti ili produženi vikendi. Izgleda smo napokon počeli da otkrivamo neke delove naše zemlje za koje nismo ni znali da postoje.
Sećate se onog posta koji je upoređivao Plavu lagunu i Krupajsko vrelo, Lazarev kanjon i Ande, Provansu i vinograde Fruške gore, fjordove Norveške i meandre Uvca... Preterivanje? Ne, videli svojim očima, a imali bismo tu još mnogo toga da dodamo...
Da biste obišli ove lepote, neće vam trebati ni mnogo novca, niti naročita fizička kondicija, većina je dostupna svim posetiocima, a osećaćete se kao da ste deo neke velike avanture, samo je bitno da izaberete pravo mesto. Pošto vam neće biti dovoljan jedan dan, planirajte prenoćište, a nije ni to problem, jer u Srbiji ima mnogo lepog smeštaja, samo nije dobro ispromovisan. Obično oni najbolji i najlepši budu najskromniji, pa ih nećete naći na bukinzima, nego ćete malo morati da se potrudite.
Bilo bi dobro da takvi objekti imaju bolju promociju, pa da umesto sjaja i kadife koji se smenjuju na društvenim mrežama, malo češće naiđemo na neku domaćinsku atmosferu. Zato dobronameran savet domaćinstvima koja imaju turističku ponudu - radite na promociji! Ako niste u mogućnosti sami, obratite se timovima za podršku, koji će vam obezbediti dobar sajt, pokrivenost na društvenim mrežama, povezati vas sa pravim institucijama i pojedincima, a na vama je samo da mislite kako da gostima pružite sve za uživanje.
Kad smo kod svile i kadife, džaba vrt i vodoskoci, ako vas gost na mrežama isproziva da ste bili neljubazni, da nije radila rerna, da su se napatili zbog buke... Dok je sveta i veka, lična preporuka je ta kojoj se najviše veruje, a danas može da stigne do izuzetno velikog broja ljudi, baš preko društvenih mreža. Ako su na slici nasmejani gosti, mali, veliki, bogata trpeza, reka se belasa u pozadini, a ispod slike sijaset pitanja - gde, kad, kako i odgovori puni oduševljenja - eto vrhunske reklame!
Treba uvek razmišljati u više pravaca. Pogledajte kako su Lisine doživele procvat u poslednjih nekoliko godina, broj posetilaca raste, grade se novi objekti, konkurencija sve veća, znači pojedinac mora da se istakne u tom moru ponude. Iako tako ne deluje na prvi pogled, lakše je onima koji tek počinju u nekom skoro otkrivenom mestu Srbije. Već smo zasićeni lokacijama koje se stalno ponavljaju u ponudi agencija, pa krećemo u potragu za novim! Takođe, originalnost je još jedan od imperativa društvenih mreža - istaći se po svaku cenu. Onda, hajde da se istaknemo bar po nečem lepom i pametnom!
Privucite takve goste, koji žele da budu prvi! Prikažite posebnost svog kraja, kada je u pitanju priroda, neki specifični geomorfološki oblici (pećine su jako popularne), hrana, povratak prirodi - sakupljanje lekovitog bilja, pravljenje zimnice... Većina područja je takva da se može obezbediti dobra zabava i prijatan boravak za različite kategorije gostiju. Povedite svoje goste u avanturu zbog koje će poželeti da se vrate. Zato ne treba da im pokažete sve, nego da im zagolicate maštu tek spominjanjem šta ih čeka drugom prilikom.
Da bi sve to dobro funkcionisalo biće vam potreban plan, ništa stihijski i u trenutku, da bi se obezbedili dugoročniji efekti posla. Vaš sajt je vaša lična karta, vaša kuća na internetu, vaša pozivnica, ali istovremeno i jedna beležnica - sa jedne strane vaše ponude, a sa druge strane treba da bude knjiga utisaka - slika i komentara zadovoljnih gostiju. I to ne nekih ispeglanih slika, nego autentičnih, ličnih, na kojima se vide srećni osmesi svih generacija.
U predstavljanju budite iskreni! Svaka roba ima svoga kupca, tako će se naći i gosti koji traže baš ono što vi imate u ponudi. Izložite stvari onakve kakve jesu, makar imali neke manjkavosti u smeštaju, bolje nego da se posle objašnjavate. Obezbedite pravi odnos cene i kvaliteta i problem će biti prevaziđen. Naravno, vremenom se postarajte da tu manjkavost otklonite. Suština je da stalno napredujemo u poslu kojim se bavimo, ne sme biti tapkanja u mestu. Iskoristite sva svoja znanja i umeća, uključite sve članove porodice.
Poznajem jednu divnu porodicu iz sokobanjskog kraja koja ima etno-domaćinstvo na planini. Najbolji svadbarski kupus na svetu, krčka se u smederevcu, ubran u bašti. Hrana - petica! Deca jašu konjića, igraju se sa zečevima - animacija, pet plus! Obeležene planinarske i biciklističke staze u blizini, hladan izvor najčistije planinske vode, oko njega svi dremaju, tu je neka koncentracija jona u pravoj meri za opuštanje.
Najbolje bi bilo da kombinujete ponude za više različitih tipova gostiju, kao što ova porodica uspeva. To vam garantuje veći broj posetilaca, dobre preporuke i ponovni dolazak. Malo avanture, malo mira, malo dobre hrane, čist vazduh i zdrav san - siguran je recept za uspeh.
Nekako me sam tekst odveo više na istok, valjda neke pravde radi, jer je nepravedno zapostavljen u odnosu na zapad Srbije, gde su Tara, Zlatibor, Zlatar, o kojima uglavnom mislimo da sve znamo, dok se tamo ne nađemo. E, kad je istok u pitanju, puni smo predrasuda, a ono što vas tamo čeka, ravno je pravim čudima. Zato se treba više interesovati za te predele i ohrabriti tamošnje stanovništvo, koje je inače dosta siromašno, da se više posveti turizmu. Nije istok samo Rtanj i Sokobanja, koji su se izborili za mesto na turističkoj mapi, ima tu i drugih retkih pojava.
Nedavno prođoh putem koji ide od Lisina ka Boru. Znate, ona slika, tipično srpska, odjednom se prekida asfalt i krećete makadamskim putem. Truckate se, ljuljate, ali vam ne smeta, jer put ide kroz kanjon rečice, stene iznad vas paraju oblake, prašumsko rastinje, mostići, doduše pomalo dotrajali, alli vredi malo uzbuđenja. Još kad ugledate oznaku: Prašuma Vinatovača, počnete da se osećate kao Indijana Džons. Planirano je da ovaj put skrati putovanje od Despotovca do Bora, ali nikako da ga završe. Ne mari, samo da prošetate njime, ponećete toliko utisaka kao za deset morskih dana.
Ovaj deo Srbije - Južni Kučaj - spada među najslabije naseljene, ne samo u našoj zemlji, nego i u Evropi. Skriva vodopade, kanjone, bezimene pećine, a evropski je rekorder i po broju i visini prerasti - kamenih mostova. Opet preporuka meštanima: usudite se da promovišete svoj kraj, čak iako ćete gostima ponuditi možda skromniji smeštaj, biće nadomešteno nezaboravnim šetnjama. A vremenom ćete i smeštaj srediti, steći će se uslovi i sredstva. Bitno je početi sa onim što imate, a posle ćemo da rastemo dalje u znanjima, i mi gosti i vi domaćini.
Setih se sad Magleša, taman da se malo vratim na zapad, u valjevski kraj. Hektari napuštenih voćnjaka i vinograda, kuće zarasle u šiblje, ako bi se neko malo pozabavio ovom planinom, ka kojoj vode kvalitetni putevi, mogao bi stvoriti ekološki raj, o tome ćemo drugom prilikom posebno.
Domaćini, sezona je počela, imamo još par meseci - mi za uživanje, a vi za dobru zaradu! Da bi se čulo za vas, predstavite se - u tome će vam pomoći Brers tim. Ne samo da se razumemo u internet, kao što vidite iskusni smo i putnici, videli smo mnogo toga, i dobrog i lošeg, tako da smo pravi savetnici. Nećete pogrešiti!
Svaka roba ima svoga kupca, tako će se naći i gosti koji traže baš ono što vi imate u ponudi. Izložite stvari onakve kakve jesu, makar imali neke manjkavosti u smeštaju, bolje nego da se posle objašnjavate. Obezbedite pravi odnos cene i kvaliteta i problem će biti prevaziđen. Suština je da stalno napredujemo u poslu kojim se bavimo, ne sme biti tapkanja u mestu!